1e Berap 2020

Programma's

Programma 3: Sociaal Domein

3.1 Samenkracht
Inwoners nemen verantwoordelijkheid voor elkaar en voor hun woon- en leefomgeving

Wat willen we bereiken:

Wat gaan we daarvoor doen:

Stand van zaken:

A. Er is maatschappelijke ondersteuning (gratis en vrij toegankelijk) beschikbaar voor inwoners die dat nodig hebben

A. Onderzoek naar en besluitvorming over de inrichting van een algemene voorziening voor maatschappelijk werk in de gemeente Sluis, passend binnen en in overleg met de keten (binnen het Programma Sociaal Domein)

Het onderzoek naar en de in richting van een algemene voorziening voor maatschappelijk werk maakt integraal onderdeel uit van het Programma Sociaal Domein. Dit proces loopt.

B. Er zijn voldoende mantelzorgers om aan de toenemende zorgvraag te voldoen en deze mantelzorgers voelen zich gesteund en gewaardeerd en raken niet over belast.

B. In samenwerking met zorgverzekeraar, huisartsen, zorgaanbieders en cliënt- en adviesraden gezamenlijk beleid vaststellen voor mantelzorgondersteuning en –begeleiding, inspraak in januari en vaststelling in juni

De nota Mantelzorgondersteuning en -waardering 2020-2024 heeft in het eerste kwartaal ter inzage gelegen. Besluitvorming door de raad is voorzien op 25 juni a.s. Voorafgaand aan vaststelling wordt het conceptbeleidsplan nog voor een finale check voorgelegd aan de stuurgroep Toekomstige Zorg West Zeeuws-Vlaanderen (TZWZV). Er is afgesproken dat eventuele input van de stuurgroep TZWZV wordt meegenomen bij het tot uitvoering brengen van het nieuwe beleid ten aanzien van mantelzorgondersteunings- en waardering.

C. Een breed aanbod van activiteiten, evenementen en voorzieningen op het gebied van kunst, cultuur, sport, leefbaarheid en maatschappelijke participatie voor zowel inwoners als toeristen

C. Herziening van het subsidiebeleid op grond van richtinggevende keuzes binnen het Programma Sociaal Domein

Op 28 mei 2020 heeft u ingestemd met het (technisch) wijzigen van de Algemene Subsidieverordening Sluis 2020. Onderlegger hiervoor was een enquête onder verenigingen. Op basis van de te maken keuzes binnen het Programma Sociaal domein zal er een later een herziening van het subsidiebeleid plaatsvinden.         

3.2 Ondersteuning en Begeleiding
Alle inwoners (incl nieuwkomers) kunnen naar wens en vermogen participeren in de samenleving en op de arbeidsmarkt. Waar nodig worden mensen in een kwetsbare positie gestimuleerd, geholpen en beschermd.

Wat willen we bereiken:

Wat gaan we daarvoor doen:

Stand van zaken:

A. Een goede inburgering van nieuwkomers

A. Vaststellen nieuw beleid in het kader van de nieuwe Wet Inburgering (die per 1-1-2021 ingaat)

De invoering van de nieuwe wet Inburgering is uitgesteld tot 1 juli 2021. De beleidsvoorbereiding loopt door. Eind 2020 verwachten wij een concept beleid gereed te hebben. We zullen u hierover uiteraard informeren.

B. Uitvoering (wettelijke) taken sociaal domein binnen financiële, juridische, organisatorisch en beleidsmatige kader

B. Opleveren van een voorstel voor de aanpassing van het beleid en/of de uitvoering van het sociaal domein om financiële taakstelling (via herziening visiedocument Krachtig Verbonden en Programma Sociaal Domein)

Het proces rond beleidsplan sociaal domein loopt. Tijdens informatieve raadsbijeenkomsten op 18 en 25 februari 2020 is de gemeenteraad geïnformeerd over de mogelijke beleidsrichtingen.  U heeft toen gevraagd om meer inzicht in de verschillende scenario’s en de onderbouwing ervan om standpunten in te kunnen nemen. Deze scenario's zijn op 9 juni 2020 tijdens een informatiecarrousel toegelicht en zijn de basis voor het concept beleidsplan. Dit concept wordt geagendeerd voor de besluitvormende raadsvergadering op 2 juli, met de vraag vrij te geven voor inspraak. De gekozen scenario's worden vervolgens vertaald in een beleidsplan, een uitvoeringsplan en een begrotingswijziging.
Daarnaast heeft het college besloten om deel te nemen aan een zogenaamde visitatie van de Visitatiecommissie financiële beheersbaarheid sociaal domein van de VNG. Deze commissie ondersteunt gemeenten door een advies op maat uit te brengen om grip te hebben en houden op de financiën in het sociaal domein. Het rapport van de visitatiecommissie komt op korte termijn beschikbaar.

C. De realisatie van integrale zorgcentra waar inwoners terecht kunnen voor afgestemde dienstverlening vanuit de huisartsen, thuis- en ouderenzorg, basis-GGZ, maatschappelijk werk, opbouwwerk en het Wmo-loket van de gemeente.

C. Ontwikkelen van integrale zorgcentra c.q. integrale toegang tot zorg (binnen het programma Toekomstige Zorg (West) Zeeuws-Vlaanderen)

Na een succesvolle pilot in Breskens ten aanzien van integrale zorg en ondersteuning aan kwetsbare ouderen en mensen met een beperking vormt de daar ontwikkelde wijze van samenwerken en afstemmen nu ook de basis voor samenwerking in andere kernen, zoals Oostburg. Alle deelnemers in de samenwerking hebben een voorkeur voor het werken volgens een netwerksamenwerking. Samengaan in één organisatie is voor geen van de partijen (op dit moment) een reëel, wenselijk en/of mogelijk scenario.
De uitbreiding naar andere doelgroepen zoals de jeugdzorg en/of de GGZ heeft om uiteenlopende reden, waaronder het vertrek van de projectleider en de coronacrisis, vertraging opgelopen. De looptijd van de subsidie is om deze reden verlengd

D. Versterken samenwerking onderwijs,  kinderopvang en zorg

D. Verder inrichten IKC (Integrale Kindcentra) zowel fysiek als inhoudelijk; Onderzoek naar herziening aanbod onderwijsondersteuning en leerlingbegeleiding, waaronder screening logopedie, schoolbegeleiding, VVE, zorgadviesteams (ZAT) en onderwijsachterstandenbeleid (OAB)

Vanaf dit jaar worden een tweetal orthopedagogen/gedragsdeskundigen (1 fte) via het RPCZ op de basisscholen en kinderopvanglocaties ingezet. Deze worden gefinancierd vanuit het budget schoolbegeleiding.

3.3 Zorg en Volksgezondheid
De zorg is toekomstbestendig en (waar mogelijk) nabij georganiseerd.

Wat willen we bereiken:

Wat gaan we daarvoor doen:

Stand van zaken:

A. Behoud of verbeteren van huidige niveau van de zorg in de gemeente

A. Ontwikkelen van een visie op de zorgketen beginnend vanaf preventie, nulde lijn (of sociaal domein), 1e lijn (huisartsen en basis-GGZ) tot 2e lijn (ziekenhuis) en verpleeghuis. In samenwerking met de zorgaanbieders, huisartsen, zorgverzekeraar en zorgkantoor (binnen programma Toekomstige Zorg (West) Zeeuws-Vlaanderen en Zeeuwse coalitie)

Conform de ambitie in het coalitieprogramma om de samenwerking binnen de TZWZV verder uit te bouwen en te versterken (en daarmee de beoogde doelstellingen beter te borgen), zijn ambtelijk en bestuurlijk verschillende gesprekken gevoerd om ook op Zeeuws-Vlaams niveau tot een gezamenlijke visie en samenwerkingsafspraken te komen. Er is overeenstemming bereikt om te komen tot een Zeeuws-Vlaams programma met drie actielijnen: de zorginfrastructuur; integrale toegang tot zorg en ondersteuning (inclusief preventie); en arbeidsmarkt & opleidingen. Deze actielijnen moeten bijdragen aan het oplossen van de zorgkloof (de vraag naar zorg neemt toe, terwijl het beschikbare aanbod onder druk staat). De gemaakte afspraken zijn vertaald in een startdocument, met daarin de bestuursopdracht ten aanzien van de 3 actielijnen en een voorstel voor de organisatie-/ projectstructuur.

B. Goede samenhang tussen zorg en huisvesting / betaalbare en organiseerbare zorg aan huis, in instelling of binnen geclusterde voorziening

B. Beleidsuitgangspunten van betrokken partijen vertalen in een visie op clustering van wonen, zorg en voorzieningen zoals huisarts, supermarkt, farmacie en vervoer met als doel om de zorg betaalbaar en organiseerbaar te houden (gezien de toenemende vergrijzing en de tekorten op de arbeidsmarkt).

Onderdeel van het onder A genoemde programma vormt het ontwikkelen van een Visie op Wonen, Zorg en Voorzieningen. Daar waar op regionaal niveau de uitgangspunten voor deze visie zijn opgenomen in het onder A genoemde startdocument, maakt de visie op Wonen, Zorg en Voorzieningen voor de gemeente Sluis integraal onderdeel uit van de herziening van de Omgevingsvisie Krachtig Verbonden. De scenario's - ook ten aanzien van de visie op Wonen en Zorg - zijn op 26 mei 2020 doorgenomen tijdens een technische bijeenkomst. Op 30 juni 2020 is de richtinggevende bespreking voorzien.

Deze pagina is gebouwd op 07/01/2020 13:07:03 met de export van 07/01/2020 12:57:03