Om te voorkomen dat verschillende onderwerpen door elkaar gaan lopen, willen wij vooraf graag een aantal begrippen definiëren .
- Liquiditeit: de mate waarin een onderneming aan haar lopende betalingsverplichtingen kan voldoen. Bij liquiditeit gaat het om de geldstroom. Is in een bepaalde periode de inkomende geldstroom groter of kleiner dan de uitgaande geldstroom.
- Exploitatie/exploiteren: Bij exploiteren gaat het om het overzicht van baten en lasten. Een gemeente heeft geen winstoogmerk maar zal er wel zoveel als mogelijk voor moeten zorg dragen dat de lasten de baten niet overschrijden.
- Liquiditeit vs. Exploitatie: gemeenten zien momenteel dat de inkomsten vanuit geheven heffingen niet binnen komen op het begrootte tijdstip. Heffingen worden later betaald. Dit heeft gevolgen voor de liquiditeit; de inkomende geldstroom is op dit moment kleiner dan normaal en de uitgaande geldstroom is gelijk (of groter) dan normaal. Dit heeft geen gevolgen voor de exploitatie; de heffingen worden als baten verantwoord in de periode waarop ze betrekking hebben.
Belastingen/heffingen/leges
Ongeveer 40% van de baten van de gemeente Sluis bestaan uit de opbrengsten uit gemeentelijke belastingen, heffingen en leges.
In onderstaande tabel zijn alle soorten weergegeven waarbij aangegeven is in welke mate de verordeningen mogelijkheden bieden om tegemoet te komen aan lastenverlichting bij ondernemers. Het college heeft op 2 juni jl. per soort besloten hoe hiermee om te gaan.
Belastingsoort | Mogelijkheden Verordening | Besluit Gemeente Sluis |
---|---|---|
Afvalstoffenheffing | De verordening biedt geen mogelijkheden tot aanpassing van het heffingsbedrag. | Er wordt geen vermindering, ontheffing of kwijtschelding toegepast. |
Rioolheffing | De verordening biedt geen mogelijkheid tot aanpassing van het belastingbedrag. | Er wordt geen vermindering, ontheffing of kwijtschelding toegepast. |
Onroerende zaakbelastingen (OZB) | De verordening biedt geen mogelijkheden. | Er wordt geen vermindering, ontheffing of kwijtschelding toegepast. |
Forensenbelasting | Wordt gegeven indien de 2e woning > 90 dagen van het belastingjaar beschikbaar is voor de eigenaar of zijn gezin. | Verzoeken om (gedeeltelijke) terugbetaling worden afgewezen. |
Toeristenbelasting | De forfaitaire tarieven zijn gebaseerd op een gemiddeld verblijf in het vakantieonderkomen. Dit is opgesomd in artikel 6 “Forfaitaire berekeningswijze van de maatstaf van heffing”. | In voorkomende gevallen artikel 7 toepassen, het opteren voor een niet-forfaitaire maatstaf van heffing. |
Watertoeristenbelasting | idem Toeristenbelasting | idem Toeristenbelastng |
(Evenementen)leges | Leges zijn verschuldigd voor het in behandeling nemen van een aanvraag. | Voor leges van evenementen die geen doorgang konden vinden wordt de hardheidsclausule toegepast en worden de leges ingetrokken. |
Marktgelden | Indien incidenteel geen gebruik gemaakt kon worden van de standplaats, geeft de verordening geen mogelijkheid tot teruggave. | Gedurende de “lockdown periode” (16 maart - 1 juni 2020) kon nog steeds gebruik gemaakt worden van de marktstandplaats. Marktgelden worden derhalve in rekening gebracht. |
Precariobelasting | Precariobelasting is verschuldigd voor het hebben van voorwerpen onder, op of boven gemeentegrond. De precariobelasting voor een terras wordt geheven over de periode die in de terras- of standplaatsvergunning staat, dit is het belastingtijdvak. | Er wordt geen precariobelasting terrassen geheven voor de gehele “lockdown periode” (16 maart - 1 juni 2020). Dit geldt ook voor de precariobelasting op uitstallingen. |
Reclamebelasting Oostburg | De verordening biedt geen mogelijkheden tot aanpassing van het heffingbedrag. | Inning van de reclamebelasting is opgeschort tot 1 juli 2020. Er is een mogelijkheid tot het aanvragen van uitstel van betaling. |
Parkeerbelastingen (vergunningen) | De verordening biedt geen mogelijkheden tot aanpassing van het heffingbedrag. | Verzoeken om (gedeeltelijke) terugbetaling worden afgewezen. |
Leges Strandcabines | In de overeenkomst staan geen bepalingen omtrent de gevolgen van het later in gebruik nemen van de standplaats. Er staat alleen “De overeenkomst geldt voor de duur van het strandseizoen van het jaar 2020. | Er wordt geen vermindering, ontheffing of kwijtschelding toegepast. |