1e Berap 2020

Programma's

Programma 4: Bestuur en veiligheid

4.1 Dienstverlening en communicatie
De gemeente Sluis staat voor een effectieve, klantvriendelijke en goed functionerende dienstverlening. Het strategisch communicatie frame (2019-2022) geeft team communicatie de ruimte om snel te kunnen acteren in een wendbare en snel veranderende omgeving. In 2020 wordt de communicatie verder op orde gebracht. Iedereen communiceert: burgers, de raad, het college en ambtenaren. Als team communicatie ondersteunen wij deze verschillende belanghebbenden en zijn sparringpartner.

Wat willen we bereiken:

Wat gaan we daarvoor doen:

Stand van zaken:

A. Gegarandeerde bereikbaarheid zowel fysiek als digitaal in alle dienstverlenende processen. Daarbij worden uniformiteit en transparantie in communicatie met betrekking tot alle vragen en verzoeken als ook lopende processen, geborgd. De burgers voelen zich gehoord en begrepen en worden betrokken bij de ontwikkeling van initiatieven.

A. Continu optimaliseren en digitaliseren van onze dienstverlenende processen door o.a. het creëren van een integraal klantbeeld en ontwikkeling van het kennismanagement proces. Waar mogelijk en gewenst betrekken we de burgers conform het in 2019 vast te stellen beleid Burgerparticipatie.

IIn 2020 gaan we over tot de aanschaf van een nieuwe telefooncentrale. Deze zorgt, in combinatie met een op termijn aan te schaffen klantcontactsysteem voor een integraal klantbeeld. Om te komen tot aanschaf van de centrale moet het onderzoek naar de eisen waaraan deze applicatie moet doen eerst nog afgerond worden.
Ook in 2020 gaan we over tot uitbreiding van het aantal e-formulieren op onze website. Hierbij wordt het voor de burger mogelijk de status van een aanvraag te volgen.
De toekomstvisie op onze gemeentelijke begraafplaatsen komt eind 2020 tot stand op basis van burgerparticipatie.

B. De communicatie verder op orde brengen. 

B. Standaard formats ontwikkelen, zoals bijvoorbeeld voorbereidingsdocument toespraken, persbericht e.d.

Er is een projectgroep formats, huisstijl en tips voor het opstellen van documenten samengesteld. Er is gestart met een inventarisatie van in de organisatie gebruikte documenten. Verder zijn er foto’s gemaakt op verschillende locaties in de gemeente om de beeldenbank verder aan te vullen zodat deze gebruikt kunnen worden in verschillende communicatiemiddelen.
Tot slot is de kennis op het gebied van crisiscommunicatie verder aangevuld door trainingen op het gebied van crisiscommunicatie en Crisisbeheersing en Rampenbestrijding.

C. Begrijpelijke taal voor iedereen.

C. Collega's trainen om te schrijven op  taalniveau B1.

Vanuit het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is er een bijeenkomst bijgewoond van “Direct Duidelijk” om te zien en leren hoe andere overheidsorganisaties werken aan begrijpelijke taal voor iedereen. Begrijpelijke taal voor iedereen (B1 niveau schrijven) is onderdeel van de projectgroep formats, huisstijl en tips voor het opstellen van documenten.

D. Interne en externe communicatie zijn op elkaar afgestemd. Intern gaat voor extern: intern beginnen is extern winnen.

D. Interne en externe communicatiemiddelen (door)ontwikkelen, zoals verwoord in de strategisch communicatie frame.

Om intern de integraliteit verder te bevorderen zijn er kenniskaarten geïntroduceerd. Zodat collega’s onderling kunnen zien welke werkzaamheden/taken iedereen heeft en waar en wanneer ze te vinden zijn. Daarnaast is de website doorontwikkeld en is er gebruik gemaakt van een liveblog op de website. Het bereik op social media is vergroot door verschillende doelgroepen te benaderen en meer interactie, waaronder het beantwoorden van vragen.  

4.2 Veiligheid
We zetten in op een veilige woon-, verblijfs- en leefomgeving, een gemeente waar bewoners en bezoekers zich veilig voelen.

Wat willen we bereiken:

Wat gaan we daarvoor doen:

Stand van zaken:

A. Samen met burgers en natuurlijke veiligheidspartners (politie, justitie, brandweer, zorgpartners en andere hulpverleningsdiensten) bijdragen aan een veilige leefomgeving

A. Uitvoering geven aan de speerpunten uit het Integraal Veiligheidsbeleid:
Jeugd:  
Schoolveiligheidsconvenant opstellen,
Integrale ketenaanpak “probleemjongeren"
Kwetsbaren in samenleving:
- Implementatie plan van aanpak verwarde personen
Met onze samenwerkingspartners een sluitende aanpak rondom mensenhandel realiseren  
Implementatie van de regie- en de-escalatiekaart om samenwerking en de op- en afschalen binnen casuïstiek te reguleren
Wonen:
- Meer vrijwilligers werven en opleiding voor buurtbemiddeling
- Verder uitbouwen WhatsApp groepen buurtpreventie
Ondermijning:
- Inzetten op in- en externe bewustwording met betrekking tot ondermijning
- Het digitaal nachtregister op vakantieparken en jachthavens implementeren

De Covid-19 crisis vraagt veel van onze capaciteit op het gebied van openbare orde en veiligheid. Als gevolg daarvan zullen mogelijk niet alle gestelde speerpunten voor 2020 gehaald worden.
Jeugd:
In afstemming met politie en middelbare scholen wordt bekeken of er een schoolveiligheidsconvenant opgesteld kan worden.
Kwetsbaren in de samenleving
De implementatie van het plan van aanpak personen met verward gedrag loopt.
Er is een werkgroep mensenhandel actief en er wordt een uitvoeringsprogramma opgeleverd. Streven is om in ieder geval een  gemeentelijke aandachtsfunctionaris mensenhandel te benoemen.
Wonen
Deze onderwerpen liggen op dit moment stil omdat prioriteit gegeven wordt aan de coronacrisis.
Ondermijning
Er zijn contacten met het RIEC om te kijken hoe de bewustwording gecreëerd kan worden. Wij verwijzen in dat kader naar de informatie die u ontvangen heeft in de commissie Ruimte/AB op 11 juni 2020.
Het nachtregister zal logischerwijs volgen naar aanleiding van de getroffen maatregelen in het kader van de corona crisis en recreatie.

B. Voorkomen van calamiteiten, crises en verstoringen

B. - Trainen en oefenen op onze rol, taken en verantwoordelijkheden in de Zeeuwse crisisorganisatie (kolom Bevolkingszorg). Dit zowel op ambtelijk als bestuurlijk niveau.
- Het realiseren van een bodembelastingkaart voor Conventionele Explosieven (uitvoering raadsbesluit 26 september 2019).
- Verdere integrale, preventieve aanpak bij vraagstukken op het gebied van openbare orde, handhaving en sociale veiligheid.

Er wordt op Zeeuws niveau getraind en geoefend op het gebied van crisis- en rampenbestrijding. Als gevolg van de coronacrisis staat de kolom Bevolkingszorg in actieve stand. Oefeningen liggen op dit moment stil.
Er zijn gesprekken met aanbieders die voor ons een bodembelastingkaart kunnen ontwikkelen.
De integrale preventieve aanpak op openbare orde vraagstukken loopt.
 In januari 2020 heet u ingestemd met het indienen van een aanvraag voor de Rijksbijdrageregeling (bommenregeling).

4.3 Bestuurlijke samenwerking
We hebben te maken met diverse gemeente-overstijgende vraagstukken. We zoeken daarbij actief samenwerking op met andere partners (overheid, maatschappelijke instanties en bedrijfsleven).  Om samen sterker te staan, kennis te delen, kwetsbaarheid weg te nemen en efficiencywinst te behalen. Bestaande samenwerkingsverbanden worden daarom verder uitgediept.

Wat willen we bereiken:

Wat gaan we daarvoor doen:

Stand van zaken:

A. Gezamenlijke kracht, efficiencywinst en minder kwetsbaarheid

A. Actieve deelname in samenwerkingsverbanden op diverse niveaus, zoals:
- Regionaal: Zeeuws-Vlaamse gemeenten, Grenzeloos Zeeuws-Vlaanderen (samen met bedrijfsleven)
- Zeeuws: VZG, OZO, Tafel van 15
- Landelijk: P10, Stedenband Amsterdam, Delfzijl en Heerlen
- Grensoverschrijdend: samenwerking met de gemeenten Maldegem, Knokke-Heis, Damme en Sint Laureins (GOS)

Begin dit jaar zijn samen met de gemeenten Hulst en Terneuzen concrete stappen gezet om te komen tot een regionale visie. Dit in relatie tot de provinciale omgevingsvisie. U bent hierover schriftelijk geïnformeerd. De voorziene bijeenkomst voor de 3 gemeenteraden kon als gevolg van de voorzorgsmaatregelen COVID-19 geen doorgang vinden. Een nieuw moment hiervoor wordt gezocht.
De aandacht van de stedenbandgemeenten Amsterdam, Delfzijl en Heerlen gaat logischerwijs momenteel vooral uit naar de eigen gemeente. Dit laat onverlet dat, indien nodig, toch een beroep kan worden gedaan op expertise van andere gemeenten. Zo is gebruik gemaakt van de voortrekkersrol die Amsterdam vervult op het gebied van de implementatie van de Omgevingswet.   
Het periodiek overleg met de Vlaamse buurgemeenten heeft onder druk van de omstandigheden een andere frequentie en invulling gekregen. Voorheen waren er drie vergaderingen per jaar, thans vindt frequent digitaal overleg plaats, waarbij actualiteiten met betrekking tot de lockdown en het geleidelijk opheffen daarvan worden uitgewisseld.   

Deze pagina is gebouwd op 07/01/2020 13:07:03 met de export van 07/01/2020 12:57:03