1e Berap 2020

Programma's

Programma 1: Ruimte en beheer

1.1 Beheer openbare ruimte en accommodaties

De openbare ruimte is goed onderhouden, toegankelijk en zo duurzaam mogelijk ingericht en de gemeentelijke accommodaties zijn beperkt in aantal, goed onderhouden, energiezuinig en toegankelijk voor mensen met een beperking.

Wat willen we bereiken:

Wat gaan we daarvoor doen:

Stand van zaken:

A. Een zo beperkt mogelijk aantal, duurzame gemeentelijke gebouwen die voor zover van toepassing tegen minimaal kostendekkende verhuurprijzen aangeboden worden en toegankelijk zijn voor mensen met een beperking.

A. Herzien van het strategisch gemeentelijk eigendommenbeleid, rekening houdend met de uitgangspunten uit de herziening Krachtig verbonden en de evaluatie van het huidige strategisch gemeentelijk eigendommenbeleid

De eerste stappen van het stappenplan herziening gemeentelijke gebouwen (commissie Samenleving/Middelen d.d. 12 november 2019) zijn uitgevoerd. Er is een inventarisatie van alle gebouwen gemaakt op het gebied van gebruik, bezettingsgraad, lasten, onderhoudskosten, opbrengsten, boekwaarden, duurzaamheidsinvesteringen, prioritering verduurzaming en aanwezigheid van alternatieve locaties in een betreffende kern. Dit heeft geleid tot een grove keuzematrix, die verfijnd zal worden zodra de uitgangspunten van de Omgevingsvisie Krachtig Verbonden duidelijk worden.

B. Mensen met een beperking kunnen op een gelijkwaardige manier aan de samenleving deelnemen o.a. door een openbare ruimte die goed toegankelijk is.

B. Uitvoering geven aan de Lokale agenda toegankelijk Sluis 2019-2022.

Er is opdracht gegeven aan bureau Ongehinderd voor het toetsen en in beeld brengen van 50 locaties in onze gemeente op toegankelijkheid. Als gevolg van de voorzorgsmaatregelen COVID-19 heeft de uitvoering daarvan enige vertraging  opgelopen.

1.2 Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing

Een betere aansluiting van vraag en aanbod op de woningmarkt met aandacht voor nieuwe woonvormen, combinaties wonen-zorg en het voorkomen van (langdurige) leegstand. Dit geldt voor alle kernen waarbij er specifieke aandacht uit zal gaan naar Nieuwvliet, IJzendijke en Aardenburg. Tevens is het van belang om in te spelen op veranderende wetgeving en daarbij rekening te houden met  de veranderende rol van de overheid.

Wat willen we bereiken:

Wat gaan we daarvoor doen:

Stand van zaken:

A. Een kwalitatief goede en duurzame woningvoorraad, die aansluit bij de behoefte, waarbij er aandacht is voor innovatieve woonvormen en combinaties met wonen en zorg en behoud van de leefbaarheid van iedere kern voorop staat (recreatieve verhuur van woningen)

A. Opstellen van een ‘Aanvalsplan wonen’ dat integraal onderdeel uit zal maken van de herziening Krachtig verbonden en tevens uitvoering zal geven aan het Masterplan Nieuwvliet en de dorpsplannen voor IJzendijke en Aardenburg.

Het proces tot herziening van de Omgevingsvisie Krachtig Verbonden is gaande. Daarnaast zijn de rapportages Woningbehoefteonderzoek (WBO 2019) en het Kwalitatief Woning Onderzoek Zeeland (KWOZ) afgerond. U heeft deze ontvangen in de commissie Ruimte/AB op 10 maart 2020. Deze rapportages worden benut als bouwstenen voor de herziening van Krachtig Verbonden, die momenteel loopt.

B. Een actueel toetsingskader waarbij onderlinge dwarsverbanden op verschillende beleidsterreinen, in beeld worden gebracht met als doel dat deze elkaar moten versterken.

B. Dit als onderdeel van herziening van visiedocument Krachtig verbonden.

De basis voor dit toetsingskader wordt gelegd in de uitvoeringsparagraaf die onderdeel uitmaakt van de Omgevingsvisie.

C. Een vlotte overgang van bestaande naar nieuwe wetgeving. Zoals nu voorzien zal de Omgevingswet in januari 2021 van kracht worden. Deze wet voorziet in het samenvoegen van vele wetten en verordeningen, met als doel deregulering, minder vergunningen en meer overzicht voor de burger.

C. Voorbereidingen treffen voor de invoering van de Omgevingswet. Deze voorbereidingen hebben o.a. betrekking op het inrichten van de organisatie, het aanpassen van de bedrijfsprocessen, het aansluiten op de landelijke ict-voorziening en het bepalen van het strategie- en ambitieniveau.

Inmiddels is bekend geworden dat de inwerkingtreding van de Omgevingswet wordt uitgesteld. tot 1 januari 2022. Onze voorbereidingen gaan onverkort door.

1.3 Natuur, Landschap en duurzaamheid
Behoud van een kwalitatief mooi landschap met een juiste balans tussen de verschillende functies. Goed toegankelijke (recreatie)natuurgebieden en een gezonde agrarische sector maken hiervan onderdeel uit.

Wat willen we bereiken:

Wat gaan we daarvoor doen:

Stand van zaken:

A. Behoud en versterking van de bestaande recreatienatuurgebieden, waarbij beheer en onderhoud van groot belang is en openbare toegankelijkheid is vereist.

A. Uitvoering geven aan het rapport Kansen voor recreatienatuur door het in te zetten als toetsingskader voor nieuwe initiatieven.

Het rapport Kansen voor recreatienatuur is door de raad vastgesteld. Het zal verwerkt worden als toetsingskader in het op te stellen omgevingsplan Verblijfsrecreatieterreinen.

B. Een klimaatbestendige gemeente, zowel met betrekking tot het bewustzijnsniveau van haar inwoners als op de manier waarop bij de inrichting van de openbare ruimte om wordt gegaan met veranderende klimaatomstandigheden.

B. Het opstarten van de risicodialoog met onze inwoners. De risicodialoog is een gesprek met stakeholders en inwoners van de gemeente over klimaatadaptatie (risico’s t.a.v. wateroverlast, hitte en droogte en hoe we hier mee om moeten/kunnen gaan).

De risicodialoog loopt. Samen met de gemeenten Hulst en Terneuzen staat een wordt intern voorbereid. We organiseren dit samen met de gemeente Hulst en Terneuzen. We willen de risicodialoog in de vorm van een digitale enquête bij onze inwoners uit,  zodat iedereen zijn of haar input kan meegeven.

C. Een vertaling van de ambities uit het klimaatakkoord van Parijs en het landelijke klimaatakkoord naar gemeentelijk niveau.

C. Een breed gedragen visie op de energiestrategie op lokaal niveau opstellen in overleg met de opgerichte werkgroep.

Op 28 mei 2020 heeft u de de Regionale Energiestrategie (RES) 1.0 vastgesteld. Deze zullen wij ook aan de raad aanbieden in de cyclus van mei 2020. Bij het opstellen van deze RES heeft een brede, regionale, maatschappelijke discussie plaatsgevonden. Wij gaan de uitgangspunten van de RES 1.0 en onze eigen visie op de energiestrategie verwerken in onze omgevingsvisie Krachtig Verbonden. De input van de participatie-werkgroep Energietransitie zal hierin ook meegenomen worden.

1.4 Verkeer, vervoer en waterstaat
Optimaliseren van de mobiliteit, wat in ieder geval inhoudt een veilig routenet (gebiedsontsluiting), een effectief parkeer- en vervoerssysteem en goede bereikbaarheid van voorzieningen. Tevens wordt gestreefd naar een goed werkend watersysteem

Wat willen we bereiken:

Wat gaan we daarvoor doen:

Stand van zaken:

A. Een betere verkeersveiligheid, een optimale doorstroming van verkeer (o.a. van en naar de kust) en de juiste parkeerder op de juiste plaats.

A. Opstellen van een mobiliteitsplan dat onderdeel uitmaakt van de herziening van Krachtig verbonden en invoering van een nieuw parkeersysteem.
Het nieuwe parkeersysteem wordt gefaseerd als volgt ingevoerd:
Fase 1
Aanschaf van parkeerticketautomaten in verband met de mogelijkheid tot contactloos betalen en tevens de invoering van bel-/mobiel parkeren en kenteken parkeren;
Fase 2
Aanschaf van een digitaal parkeervergunningsysteem;
Fase 3
Invoering van een efficiëntere handhaving met behulp van de juiste handhavingsinstrumenten.

Fase 1: momenteel vindt de implementatie plaats en ligt de focus op het oplossen van opstart problemen.

Fase2: In de planning is de implementatie voorzien per 01-01-2021. In de afgelopen periode heeft een intensief proces van afstemming met stakeholders plaatsgevonden. Deze input wordt momenteel verwerkt.

Fase 3: Voorbereidingen zijn in gang gezet. Wegens beschikbaarheid van personeel bij de leverancier loopt dit onderdeel iets achter op planning

In de raadscommissie Ruimte/AB d.d. 11.6.2020 is afgesproken dat in september 2020 het project parkeren 2.0 in de vorm van een evaluatie aanvullend wordt besproken.

B. Een adequate vervoersvoorziening op grond van de Wmo binnen de financiële kaders

B. Heroverweging beleid Wmo-vervoer via de herziening van Krachtig Verbonden en Programma Sociaal Domein.

Dit traject is onderhanden.

C. Een actueel Gemeentelijk Rioleringsplan 2020-2024 (gebaseerd op de evaluatie van de planperiode 2014-2018) waarin zowel de vigerende als de toekomstige wetgeving en de strategie voor de komende jaren op het gebied van hemel,- afval,- en grondwaterzorg, inclusief de daarbij behorende financiële middelen, zijn verwerkt. Het GRP geeft inzicht in wat we hebben en vooral hoe het systeem functioneert als geheel en heeft als doel maatregelen uit te werken om het risico op wateroverlast te verminderen

C. Uitvoeren van de maatregelen die voortvloeien uit het Gemeentelijk Rioleringsplan in samenspraak met het waterschap Scheldestromen.

In het GRP is een projectenlijst opgenomen voor de periode 2020-2024. Momenteel worden projecten voorbereid, aanbesteed en uitgevoerd zoals op deze lijst weergegeven. Er is sprake van een achterstand van enkele maanden voor fase 3 Schoondijke aangezien DNWG door coronamaatregelen momenteel geen werkzaamheden uit kan voeren.
Industrieweg Sluis (bedrijventerrein) is onlangs aanbesteed en start vanaf 17 augustus. Klimaatmaatregelen Wijk de Brabander besteden we aan in juni en uitvoering september-november 2020.
Wat reiniging en inspectie huidige rioolstelsel betreft wordt op korte termijn de opgave voor 2020 afgerond (deel stelsel Oostburg en Zuidzande). De aanpak van de riolering en inrichting Bolwerk e.o. IJzendijke is vorige week afgerond. Afgekoppelde hemelwater wordt geloosd op de Veste in IJzendijke. Dit oppervlaktewater kan tijdens langdurige droogte best wat water gebruiken/ontvangen.

Deze pagina is gebouwd op 07/01/2020 13:07:03 met de export van 07/01/2020 12:57:03